Recensie Angèle van der Star

De afgelopen dagen ben ik ‘ondergedoken’ met 'Rebel met een reden'. Een aansprekende titel van een toegankelijk geschreven boek door Jos van der Horst. Op zijn verzoek schrijf ik hierbij een recensie.

Wetenschappelijke verwijzingen zijn in dit boek niet opgenomen, soms wel een herkenbaar veranderkundige model. Het geheel geschreven vanuit de ervaring van Jos zelf met rebellen in organisaties. Deze rebellen worden beschreven vanuit vier archetypes in de context van de werkomgeving: de pleitbezorger, de actievoerder, de volger en de dwarsligger. Wanneer je jezelf minder herkent in één van deze types, dan leest het op die momenten wat verwarrend.

Een krachtige aspect in het boek zijn de door Jos opgeworpen vragen. De lezer wordt gedwongen te reflecteren op zijn eigen rebelsheid in relatie tot de werkorganisatie. Door de vraagstelling wordt dit in de context geplaatst van wat zinvol is en wat een juiste koers voor jou als rebel zou kunnen zijn. De mogelijkheden van blijven, onderduiken, rebelleren, vertrekken naar een andere werkgever en de optie om als zelfstandig ondernemer verder te gaan, passeren de revue. Voor de laatste optie geeft Jos de lezer handvatten om de eigen waardepropositie helder in beeld te krijgen. Wie is je doelgroep, wat heb je de ander te bieden, waarom zouden klanten kiezen voor jou en wat zijn je kernactiviteiten. Dit in context van wat voor jou als rebel, waardevol en zinvol is in het leven.

Vooral dat laatste vind ik een mooie stap in dit boek. Waar word ik blij van als rebel, welke gevolgen heeft dit voor mijn gezondheid, voor degene die ik liefheb en hoe draagt de invulling van mijn werkzaamheden bij aan de kwaliteit van leven en dat van mijn dierbaren?

Een herkenbare zoektocht. Soms kom je in het leven, zoals Jos beschrijft, een reset-moment tegen. Ook ik heb dit ervaren. Het heeft gemaakt dat dat ik de stap gemaakt heb naar zelfstandig ondernemerschap. Om zo ook mijn weg te vinden en in gezondheid te werken met de competenties en kwaliteiten, die aansluiten bij wie ik ben en wie ik wil zijn.

Rebel of niet.

Angèle van der Star MEL MEd